V období od 7.3.-8.3.2024 čerpáme dovolenou. Děkujeme za pochopení.
ordinace zábřeh
objednejte se +420 731 543 586
dnes ordinujeme 8:00 – 12:00   13:00 – 14:00
ordinace šumperk
objednejte se +420 775 633 707
dnes ordinujeme 8:00 – 12:00   13:00 – 16:00

Jaký je rozdíl mezi fokusovanou a radiální rázovou vlnou?

15. Březen 2022

Trápí vás onemocnění pohybového aparátu? Omezuje vás bolest v běžném životě? Možná vaši situaci dokáže vyřešit léčba rázovou vlnou. V naší ortopedické ordinaci nabízíme možnost léčby radiální rázovou vlnou i fokusovanou rázovou vlnou. Víte, v čem se tyto metody liší?

Jaký je rozdíl mezi fokusovanou a radiální rázovou vlnou?

Co je to rázová vlna a jak probíhá léčba?

Jde o léčebnou rehabilitační metodu, kterou zařazujeme do oblasti fyzikální terapie. Nejčastěji se používá při postižení pohybového aparátu, především při léčbě tenisového lokte, bolesti ramenního kloubu, omezené pohyblivosti, k doléčení zánětu Achillovy šlachy, při bolestech kolene po nadměrné zátěži nebo při bolestech paty včetně ostruh patních kostí. Terapie urychluje v poškozené tkání hojení pomocí stimulace metabolismu buněk a zajišťuje výrazné zlepšení lokálního prokrvení.

Léčba rázovou vlnou se nedoporučuje osobám s nádorovými nemocemi, u osob s poruchami krevní srážlivosti nebo těhotným ženám.

Jedna terapie rázovou vlnou ve většině případů trvá 10-30 minut a je nutné ji opakovat v pravidelných intervalech.

Rozdíl mezi fokusovanou a radiální rázovou vlnou

Fokusovaná rázová vlna

Jde o vysoce energetickou zvukovou vlnu, která je vytvořena na elektromagnetickém principu. Cylindrická cívka s parabolickým reflektorem umožňuje vlně přímo zacílit místo bolesti a podle přesného nastavení intenzity přesně nasměřovat energii na problematickou část. Paprsek je zacílen do jednoho bodu a nemá tendenci se rozbíhat. Výsledný účinek je proto maximální a přesný.

Hloubka průniku fokusované rázové vlny je až 12 cm. Můžeme s ní proto léčit struktury, které jsou uloženy ve větší hloubce. Například: všechny bolestivé stavy ramena, hlubokých hýžďových svalů, kyčelního kloubu, menisky kolena,zánětlivé bolestivé tenisové lokty, golfové lokty a prakticky všechny bolestivé diagnózy v oblasti paty a Achillovy šlachy. Velmi vhodná je u akutních úrazových stavů, jako jsou podvrtnutí kotníků, podvrtnutí kolene, poranění postraních vazů kolene, urychlení léčby natržených svalů, některých typů zlomenin, odstranění vápnikových usazenin z ramenního kloubu. Je prokazatelně metodou číslo jedna v léčbě pakloubů zlomenin kostí, únavových/stresových zlomenin, úspěšná je v léčbě aseptických necros člunkové a lunátní kosti zápěstí a podobných diagnóz na chodidle.

Obnovuje krevní zásobení v poškozené oblasti opětovným zprůchodnění cév do průměru až 1 mm. Stimuluje tvorbu nových cév, stimuluje produkci růstového faktoru a tvorbu kolagenu. Urychluje odbourávání otoku, usnadňuje látkovou výměnu v poškozené části a celkově svými účinky urychluje hojící proces v poškozné tkáni.
Díky její schopnosti doslova vyhledat poškozené části tkání, spoušťové body ve svalech, zánětlivá ložiska na úponech svalů a vazů je možné použitou energii cílit co nejpřesněji a tedy co nejefektivněji.

V naší ordinaci pro aplikaci fokusované rázové vlny používáme nejmodernější přístroje Duolith T-TOP SD1 od firmy Storz.

Vzhledem k velmi rozdílnému efektu účinku aplikace fokusované rázové vlny oproti klasické radiální rázové vlně, která se dá přirovnat k terapii kladívkem umožňuje naše ambulance vyzkoušet ošetření zdarma.

Radiální Rázová vlna

Oproti fokusované rázové vlně se radiální rázová vlna po průniku pod kůží rozbíhá do tkáně plošně. Tato metoda je proto vhodnější pro léčbu větších ploch. Narozdíl od fokusované rázové vlny je maximální průnik do hloubky 6 cm. Radiální rázová vlna také vytváří pomalejší tlakové pulzy, které jsou vhodné k ošetření zánětlivě postižených obalů svalů, ke zlepšení metabolismu zánětlivých oblastí.

Svými vlastnostmi je vhodnou kombinací a doplňkem léčbu fokusovanou rázovou vlnou zejména pokud se jedná o ošetření větší plochy.

Používáme ji jako doplněk léčby fokusovanou rázovou vlnou , protože svým léčebným principem působí na tkáně odlišně a navzájem se tyto léčebné metody doplňují.

V-actor

Jedná se o přístrojovou terapii, která využívá příjemných vibrací k finálnímu uvolnění svalového a fasciálního napětí v ošetřované oblasti a opět velmi často doplňuje léčbu fokusovanou a radiální rázovou vlnou.